Tá ról tábhachtach ag an CRF i rialáil margaí leictreachais agus gáis. Ceann de na haidhmeanna is tábhachtaí atá againn ná leasanna chustaiméirí fuinnimh a chosaint agus iomaíocht i soláthar leictreachais agus soláthar gáis nádúrtha a chur chun cinn.

Ceann de na heochairfhocail a chosnaimid custaiméirí is ea trí “rialacha a chur i bhfeidhm” maidir leis an gcaoi a gcaithfidh soláthraithe fuinnimh déileáil le custaiméirí. Glaoimid Lámhleabhar an tSoláthraí ar an doiciméad leabhar rialacha seo.

Éilíonn an Lámhleabhar ar gach soláthróir fuinnimh roinnt Cód Cleachtais a tháirgeadh thar réimsí éagsúla. Ina measc seo tá saincheisteanna cosúil le margaíocht, billeáil, dícheangail, láimhseáil gearán agus custaiméirí leochaileacha. Éilíonn na Lámhleabhair freisin ar sholáthraithe Cairt Chustaiméirí a sholáthar. Ráthaíonn an Chairt a gCóid Chleachtais, ag leagan amach na seirbhísí a sholáthraítear agus na leibhéil cháilíochta seirbhíse a thairgtear. Caithfidh sé a leagan amach freisin conas a dhéanfaidh siad custaiméirí a chúiteamh agus a aisíoc nuair nach gcomhlíontar leibhéil cháilíochta seirbhíse.

Ceanglaítear ar gach soláthróir a gCairt Chustaiméirí agus a gCóid Chleachtais a fhoilsiú ar a suíomh Gréasáin. Más mian leat Cairt nó Cóid do sholáthraí a léamh, féadfaidh tú cuairt a thabhairt ar a suíomh Gréasáin. Is féidir naisc leis na soláthraithe éagsúla a fháil ar ár leathanach Liosta Soláthraithe Fuinnimh.

Bíodh a fhios agat do chearta

D’fhonn do chearta a bheith ar eolas agat, ba cheart duit Cóid Chleachtais do sholáthraí a athbhreithniú, cinnteoidh sé seo go mbeidh a fhios agat cén caighdeán seirbhíse atá tú i dteideal a fháil nuair a bhíonn tú ag plé leo. Tá roinnt de na príomhbhearta cosanta custaiméirí atá ann do chustaiméirí faoi gach ceann de na Cóid Chleachtais san áireamh agus tá siad seo leagtha amach thíos.

Tá sé tábhachtach a thabhairt faoi deara nach bhfuil sna pointí atá liostaithe ach sampla beag de na bearta cosanta do chustaiméirí atá clúdaithe i Lámhleabhar Soláthraithe CRF. D’fhonn do chearta a bheith ar eolas agat, ba cheart duit Cóid Chleachtais do sholáthraí a athbhreithniú, cinnteoidh sé seo go mbeidh a fhios agat cén caighdeán seirbhíse atá tú i dteideal a fháil nuair a bhíonn tú ag plé leo.

Is doiciméad measartha fada é, ach más mian leat tuiscint a fháil ar na riachtanais go léir atá i bhfeidhm maidir le soláthraithe fuinnimh, is féidir leat Lámhleabhar Soláthraí Leictreachais agus Gáis an CRF a athbhreithniú.

Cairt Chustaiméirí

Ráthaíonn Cairt Chustaiméirí soláthróra a gCóid Chleachtais, ag leagan amach na seirbhísí a sholáthraítear agus na leibhéil cháilíochta seirbhíse a thairgtear. Leagann an Chairt Chustaiméirí amach socruithe cúitimh agus aisíocaíochta a bheidh i bhfeidhm mura gcomhlíontar leibhéil cháilíochta seirbhíse.

Tá pionós de € 30 ar a laghad i bhfeidhm in aghaidh na ráthaíochta agus ní mór do sholáthraithe dámhachtain a thabhairt do chustaiméirí má fhaightear amach go bhfuil ráthaíocht briste.

Cóid Chleachtais Soláthraithe

Cód Cleachtais maidir le Margaíocht agus Fógraíocht

Is é aidhm an chóid seo custaiméirí a chosaint ar mhodhanna margaíochta agus fógraíochta nach dteastaíonn, éagórach nó míthreorach. Seo a leanas cuid de na príomhphointí:

  • Caithfidh soláthróir cur chuige cothrom trédhearcach a ghlacadh maidir le margaíocht agus fógraíocht a gcuid táirgí agus seirbhísí.
  • Ní mór do sholáthraithe a chinntiú nach mbaineann a gcuid fostaithe leas as easpa taithí nó leochaileacht duine nó nach gcuireann siad brú míchuí i bhfeidhm agus iad ag margaíocht le custaiméir.
  • Caithfidh soláthraithe a chinntiú go bhfuil gach margaíocht agus fógraíocht cruinn agus nach bhfuil siad míthreorach. Caithfear é a chur in iúl freisin i dteanga shimplí inrochtana.
  • Ní mór do sholáthraithe taraifí atá ar fáil a fhoilsiú do chustaiméirí tí i suíomh feiceálach agus so-aitheanta ar a suíomh Gréasáin.

Cód Cleachtais maidir le Síniú suas Custaiméirí

Leagtar amach sa chód seo rialacha soiléire faoi na céimeanna a chaithfidh soláthróir a ghlacadh nuair a dhéanann sé teagmháil le custaiméir chun críocha margaíochta. Seo a leanas cuid de na príomhphointí:

  • Nuair a dhéanann soláthróir teagmháil le custaiméir ar an bhfón caithfidh sé a ainm, an chuideachta a bhfuil siad ag glaoch air agus sonraí teagmhála a sholáthar.
  • Má ghlaonn siad ar áitreabh custaiméara caithfidh siad cárta aitheantais a thaispeáint lena n-ainm agus a ghrianghraf chomh maith le hainm agus sonraí teagmhála an tsoláthraí.
  • Nuair a insíonn custaiméir don soláthróir nach mian leo leanúint ar aghaidh, caithfidh an soláthróir deireadh a chur leis an teagmháil.
  • Má ghlaonn soláthróir ar dhoras an chustaiméara, caithfidh sé cóip den seicliosta ar leac an dorais a thabhairt don chustaiméir, a leagann amach an fhaisnéis a chaithfidh siad a thabhairt. Caithfear an seicliosta a thabhairt don chustaiméir sula dtosaíonn an pháirc díolacháin.
  • Tá srian ar na hamanna is féidir le soláthróir teagmháil a dhéanamh le custaiméirí le haghaidh margaíochta. Ní féidir leo teagmháil a dhéanamh le custaiméirí Oíche Nollag nó aon Saoire Poiblí nó Bainc. Ní féidir leo teagmháil a dhéanamh le custaiméirí ar an Domhnach agus ní féidir leo teagmháil a dhéanamh le custaiméirí ach idir 9am agus 9pm i rith na seachtaine agus 9am go 7pm Dé Sathairn.
  • Má insíonn custaiméir don soláthróir nach mian leo teagmháil a dhéanamh leis arís chun críche margaíochta, ní mór don soláthróir an iarraidh a logáil agus an custaiméir sin a bhaint dá bhunachar margaíochta.

Leagtar amach sa chód seo rialacha soiléire freisin faoi na rudaí a chaithfidh soláthraithe a dhéanamh agus iad ag oscailt cuntas custaiméara. Seo a leanas cuid de na rudaí a chaithfidh an soláthróir a dhéanamh:

  • Deimhnigh go bhfuil an duine i dteideal cuntas a oscailt san áitreabh.
  • Faigh cead an duine a bhfuil a ainm á chur ar an gcuntas.
  • Má tá comhchuntas á oscailt, caithfidh an soláthróir a dhearbhú le haon duine ainmnithe eile ar an gcuntas gur mian leo go n-ainmneofaí é a luaithe is féidir tar éis oscailt tosaigh an chuntais.
  • Modh simplí a sholáthar do chustaiméirí chun teagmháil tríú páirtí a chur leis.
  • Inis don chustaiméir cad is gá dóibh a dhéanamh chun a liúntais gáis nó leictreachais saor in aisce a fháil.
  • Cuireann siad an custaiméir ar an eolas faoi chlárú mar chustaiméir leochaileach.
  • Cóip de na Téarmaí agus Coinníollacha a sholáthar don chustaiméir.

Caithfidh an soláthróir faisnéis a sholáthar don chustaiméir faoin táirge atá á shíniú aige. Caithfidh sé seo a bheith san áireamh:

  • Gach muirear a bhaineann leis an táirge. Áirítear leis seo an ráta aonaid, na buanmhuirir agus aon mhuirear réamhíocaíochta.
  • Míniú ar aon lascainí agus aon phionóis a bhaineann.
  • Míniú ar aon taiscí a theastaíonn agus cá fhad a bheidh an conradh.

Chomh luath agus a chláraíonn tú le soláthróir agus go bhfaighidh tú cóip de do Théarmaí agus Coinníollacha, tá 14 lá agat chun d’intinn a athrú. Tugtar an “Tréimhse Fuarú” air seo. Caithfidh an soláthróir insint duit faoi seo nuair a chláraíonn tú agus má athraíonn tú d’intinn, ní mór duit teagmháil a dhéanamh leis an soláthróir agus iad a chur ar an eolas laistigh den tréimhse 14 lá.

Cód Cleachtais ar Bhilleáil

Leagtar amach sa chód seo próisis an tsoláthraí maidir le faisnéis ar an mbille, billí a íoc, taiscí, taiscí a aisíoc agus creidmheas atá dlite do chustaiméirí. Seo a leanas cuid de na príomhphointí:

  • Caithfear billí a ríomh go cruinn bunaithe ar léamha iarbhír, léamha custaiméirí nó léamha measta.
  • Tá custaiméirí i dteideal billí páipéir a fháil (cé gur féidir lascainí a nascadh le billeáil leictreonach).
  • Caithfidh an soláthróir rogha roghanna íocaíochta a sholáthar.
  • Caithfidh beartas cóir réasúnach a bheith ag soláthraithe maidir le taiscí. Caithfidh an beartas a bheith ar fáil d’aon duine a iarrann é.
  • Má íocann custaiméir éarlais, caithfear é a thabhairt ar ais dóibh nuair a bhíonn a gcuid billí go léir íoctha acu in am ar feadh dhá mhí dhéag.
  • Caithfidh an cód a leagan amach conas is féidir le custaiméirí a gcuntas a dhúnadh.
  • Tá custaiméir i dteideal bille deiridh laistigh de shé seachtaine óna chuntas a dhúnadh.
  • Má tá aisíocaíocht dlite do chustaiméir caithfidh an soláthróir é sin a chur in iúl don chustaiméir agus a insint dóibh conas is féidir iad a aisíoc.

Cód Cleachtais ar Dhícheangail

Tá sé tábhachtach a rá nach féidir custaiméirí a dhícheangal ach gan a gcuid billí a íoc mar rogha dheiridh. Má bhíonn deacrachtaí agat do bhillí a íoc, ba cheart duit teagmháil a dhéanamh le do sholáthraí agus é a phlé leo.

Leagtar amach sa chód seo próisis an tsoláthraí maidir le dícheangail. Seo a leanas cuid de na príomhphointí:

  • Cuirfear ar chustaiméirí a bhfuil deacrachtaí acu agus a dhéanann teagmháil lena soláthróir a bhraitheann go n-éistear lena gcás go báúil agus go ndéanfar tairiscintí aisíocaíochta a mheas go cúramach.
  • Tá custaiméirí i dteideal tríú páirtí a ainmniú chun ionadaíocht a dhéanamh orthu. D’fhéadfadh gníomhaireachtaí comhairleacha airgid (cosúil le MABS), carthanas aitheanta nó Ionadaí Leasa Shóisialaigh a bheith san áireamh anseo.
  • Ceanglaítear ar sholáthraithe roghanna a sholáthar do chustaiméirí a bhfuil deacrachtaí acu a gcuid billí a íoc chun dícheangal an tsoláthair fuinnimh a sheachaint.
  • Caithfidh soláthraithe cabhrú le custaiméirí plean aisíocaíochta a dhéanamh agus a gcumas íoc a chur san áireamh agus aon phlean den sórt sin á chomhaontú.
  • Nuair is féidir, ní mór do sholáthraithe méadar réamhíocaíochta nó rialtóir buiséid a thairiscint do chustaiméirí a bhfuil deacrachtaí acu a gcuid billí a íoc.
  • Ní féidir custaiméir a dhícheangal má tá plean íocaíochta aontaithe acu agus má tá siad ag comhlíonadh gach íocaíochta.
  • Má rinne custaiméir gearán foirmiúil faoi airgead atá dlite, ní féidir leis an soláthróir an custaiméir a dhícheangal maidir leis an méid atá faoi dhíospóid go dtí go mbeidh an próiseas gearáin críochnaithe. (caithfear gach bille eile a íoc mar is gnách).
  • Má tá custaiméir cláraithe mar dhuine leochaileach, ní féidir iad a dhícheangal i rith míonna an gheimhridh (1 Samhain go 31 Márta) mar gheall ar neamhíoc billí. Ní féidir custaiméir cláraithe leochaileach atá ag brath go criticiúil ar threalamh leictreach a dhícheangal toisc nach n-íoctar billí

Sula ndéanann soláthróir custaiméir a dhícheangal, caithfidh sé na céimeanna seo a leanas a ghlacadh:

  • Caithfidh an soláthróir dhá iarracht ar a laghad teagmháil a dhéanamh leis an gcustaiméir trí fhógra i scríbhinn.
  • Caithfidh an soláthróir dhá iarracht bhreise ar a laghad a dhéanamh chun teagmháil a dhéanamh leis an gcustaiméir.
  • Ba chóir gach iarracht teagmháil a dhéanamh leis an gcustaiméir trí lá oibre ar a laghad a dhéanamh.
  • Caithfidh an fógra dícheangail a eisíonn soláthróir fógra 10 lá oibre ar a laghad a sholáthar i scríbhinn. Caithfidh an fógra an chúis atá leis an dícheangal agus na costais atá i gceist a shonrú.

Nuair a íocann custaiméir atá dícheangailte a riaráistí nó má thagann sé ar chomhaontú leis an soláthróir, tá an custaiméir i dteideal é a athnascadh faoi na téarmaí agus coinníollacha caighdeánacha. D’fhéadfadh go n-áireofaí leis seo éarlais a íoc.

Cód Cleachtais maidir le Láimhseáil Gearán

Ceanglaítear ar sholáthraithe próiseas éasca a sholáthar do chustaiméirí le húsáid nuair a bhíonn deacrachtaí acu. Is iad seo a leanas cuid de na príomhphointí atá san áireamh sa chód:

  • Ceanglaítear ar sholáthraithe glacadh le gearáin ó ghníomhaireachtaí aitheanta nó ó thríú páirtithe a ndeimhnítear go bhfuil siad ag gníomhú thar ceann an chustaiméara.
  • Caithfidh soláthraithe míniú sásúil a thabhairt don chustaiméir ar a n-eisiúint, leithscéal nó cúiteamh de chineál éigin (nuair is cuí).
  • Caithfidh leibhéal amháin ar a laghad a bheith ann chun go bhféadfaidh custaiméirí a ngearán a ardú.
  • Caithfidh soláthraithe gearáin ó chustaiméirí a réiteach laistigh de dhá mhí.
  • Nuair a chríochnaíonn custaiméir próiseas láimhseála gearán a sholáthraí, caithfidh an custaiméir fógra i scríbhinn a fháil maidir lena ghearán a dhúnadh.
  • Tá custaiméirí a bhfuil próiseas láimhseála gearán a soláthróra críochnaithe acu i dteideal an gearán a dhéanamh leis an CRF.

Cuireann an CRF seirbhís réitigh díospóide ar fáil saor in aisce do chustaiméirí a bhfuil gearán gan réiteach acu i gcoinne a soláthróra nó a n-oibreora líonra. Chun faisnéis a fháil faoi conas gearán a logáil leis an CRF, téigh chuig an roinn Déan Gearán ar ár suíomh Gréasáin.

Cód Cleachtais ar Chustaiméirí Soghonta

Sainmhínítear custaiméir leochaileach sa reachtaíocht mar chustaiméir tí:

  1. ag brath go criticiúil ar threalamh leictreach-chumhachta, a chuimseoidh gairis chosanta beatha, teicneolaíochtaí cúnta chun tacú le trealamh maireachtála neamhspleách agus trealamh míochaine, nó gan a bheith teoranta dóibh, nó
  2. go háirithe i mbaol dícheangail i rith míonna an gheimhridh ar chúiseanna a bhaineann le haois aosta nó sláinte choirp, chéadfach, intleachtúil nó mheabhrach.

Má chomhlíonann tú féin nó aon bhall de do theaghlach an sainmhíniú thuas, ba cheart duit teagmháil a dhéanamh le do sholáthraí leictreachais agus gáis chun clárú mar chustaiméir leochaileach.

Leagtar amach sa Chód na ceanglais bhreise atá ag soláthraithe maidir leis an gcaoi a dtéann siad i dteagmháil le custaiméirí leochaileacha cláraithe. Is iad seo a leanas cuid de na príomhphointí atá san áireamh sa chód:

  • Má tá custaiméir cláraithe mar dhuine leochaileach, ní féidir iad a dhícheangal i rith míonna an gheimhridh (1 Samhain go 31 Márta) mar gheall ar neamhíoc billí. Ní féidir custaiméir cláraithe leochaileach atá ag brath go criticiúil ar threalamh leictreach a dhícheangal toisc nach n-íoctar billí.
  • Ceanglaítear ar sholáthraithe a chinntiú go bhfuil gach custaiméir cláraithe leochaileach ar an taraif is eacnamaíche atá ar fáil dá modh íocaíochta roghnaithe agus dá bhformáid billeála.
  • Caithfear an Cód a sheoladh chuig custaiméirí trí chumarsáid i scríbhinn nó go leictreonach uair amháin sa bhliain ar a laghad agus nuair a chláraíonn sé.
  • Caithfidh soláthraithe próiseas éasca agus saor in aisce a sholáthar do chustaiméirí chun clárú mar chustaiméirí leochaileacha.
  • Caithfidh soláthraithe foirm a sholáthar do chustaiméirí le húsáid chun clárú mar dhaoine leochaileacha.
  • Agus Rialaitheoirí Méadraithe nó Buiséid Íoc Mar a Úsáidtear á dtairiscint do chustaiméirí, tá sé de fhreagracht ar an soláthróir a mheas an bhfuil na seirbhísí a thairgeann siad oiriúnach do chustaiméirí leochaileacha.
  • Caithfidh soláthraithe modh leordhóthanach a fhorbairt chun cumarsáid a dhéanamh le custaiméirí le lagú radhairc agus lagú éisteachta.
  • Ceanglaítear ar sholáthraithe modh simplí a sholáthar do chustaiméirí ionadaí tríú páirtí a chlárú ar a gcuntas nuair is gá.

Cód Cleachtais maidir le Méadar PAYG & Rialaitheoirí Buiséid

Baineann ceanglais an chóid seo le méadair Íoc Mar a Úsáidtear (PAYG) agus le rialaitheoirí buiséid. Ciallaíonn sé seo go bhfuil feidhm ag an gcód cibé acu a shuiteáil an chuideachta líonra nó an soláthróir an fheiste. Is iad seo a leanas cuid de na príomhphointí atá san áireamh sa chód:

  • Sula ndéantar méadar PAYG nó rialtóir buiséid a shuiteáil caithfidh an soláthróir toiliú an chustaiméara a chinntiú. Más tionónta an custaiméir i réadmhaoin ar cíos, ní mór don chustaiméir a dhearbhú go bhfuil cead aige ó úinéir / tiarna talún na maoine an fheiste a shuiteáil.
  • Caithfidh soláthraithe a chinntiú go bhfuil rochtain réasúnta ag custaiméirí ar áiseanna díola 7 lá sa tseachtain.
  • Ní mór do sholáthraithe míniú soiléir a sholáthar ar an gcaoi a n-oibríonn an méadar PAYG nó an rialtóir buiséid agus a dhéanamh soiléir go ndéanfar an soláthar a ghearradh amach mura bhfuil aon chreidmheas ann.
  • Sa chás go bhfuil custaiméir ag aisíoc fiach caithfidh sé ráiteas tomhaltais, fiachas gan íoc, aisíoc fiach agus íocaíochtaí a dhéantar 3 huaire sa bhliain a fháil.
  • Nuair a bhíonn custaiméir ag aisíoc fiach is féidir uasmhéid 25% d’aon bhreisiú a úsáid chun an fiach sin a aisíoc.
  • Tá sé de fhreagracht ar an soláthróir a mheas an bhfuil méadar PAYG nó rialtóir buiséid oiriúnach do chustaiméir ar leith (go háirithe custaiméirí a d’fhéadfadh a bheith leochaileach nó a bhfuil lagú orthu a d’fhéadfadh dul i bhfeidhm ar a gcumas an teicneolaíocht a úsáid).

Custaiméirí Neamh-Intíre

Ceanglaítear ar sholáthraithe freisin Cóid Chleachtais a tháirgeadh chun na caighdeáin seirbhíse a ráthaíonn siad do chustaiméirí neamh-theaghlaigh a léiriú. Seo thíos liosta de na Cóid a chaithfidh siad a tháirgeadh do chustaiméirí neamh-theaghlaigh:

  • Cód Cleachtais maidir le Margaíocht agus Fógraíocht
  • Cód Cleachtais maidir le Clárú
  • Cód Cleachtais ar Bhilleáil Custaiméirí
  • Cód Cleachtais ar Dhícheangal
  • Cód Cleachtais maidir le Láimhseáil Gearán

Glaoigh orainn

Is féidir go mbeadh sé deacair tuiscint a fháil ar do chearta agus ar cad ba cheart duit a dhéanamh nuair a bhíonn aon fhadhbanna agat le do sholáthraí fuinnimh. Táimid anseo chun cabhrú leat, mar sin má tá ceisteanna agat faoi aon cheann de na míreanna a luaitear ar an leathanach seo, bíodh drogall ort teagmháil a dhéanamh le Foireann Cúraim Custaiméirí CRF.

Chun na bealaí éagsúla chun teagmháil a dhéanamh linn a fheiceáil, chun a fháil amach conas, tabhair cuairt ar leathanach na Foirne Cúraim Custaiméirí.