Tá tú i dteideal billí pras, rialta agus cruinn a fháil ó do sholáthraí. Tá roinnt fachtóirí ann a chuimsíonn do bhille fuinnimh deiridh. Tá mínithe gairid leagtha amach againn ar bhillí leictreachais agus gáis thíos. Tá faisnéis úsáideach ann freisin maidir le beart níos fearr a fháil agus cad atá le déanamh má bhíonn deacracht agat do bhillí a íoc.

Billí Leictreachais

Faigheann mórchuid na gcustaiméirí bille leictreachais óna soláthróir uair amháin gach dhá mhí. Tá ceanglais áirithe curtha i bhfeidhm ag an CRF maidir leis an méid a chaithfidh soláthraithe a áireamh ar do bhille d’fhonn é a dhéanamh chomh soiléir agus chomh furasta a thuiscint agus is féidir. Ceanglaítear orthu faisnéis thábhachtach eile a áireamh freisin lena n-áirítear sábháilteacht, faisnéis faoin gcomhshaol agus gearán a dhéanamh.

Aithnímid go mbíonn sé deacair ar go leor custaiméirí a mbille leictreachais a thuiscint. Ar an ábhar sin tá cóip de bhille samplach thíos againn agus mínítear cuid de na príomhphíosaí faisnéise atá ar do bhille. Tá roinnt faisnéise breise againn faoin mbille samplach freisin chun cuid de na míreanna eile a gheobhaidh tú ar do bhille leictreachais a mhíniú.

Tá sé tábhachtach a thabhairt faoi deara nach mbeidh an fhaisnéis san áit chéanna leis an mbille samplach ag billí gach soláthróra.

Eolas Eile ar Do Bhille Leictreachais

Seo thíos míniú gairid ar chuid de na píosaí faisnéise eile a gheobhaidh tú ar do bhille leictreachais.

Buan-Mhuirir: gearrtar an muirear seo ar gach lá den tréimhse billeála. De ghnáth bíonn tréimhse billeála thart ar dhá mhí nó 60 lá, ach d’fhéadfadh sé seo a bheith éagsúil i gcúinsí áirithe.

Táillí Úsáide: Ríomhtar d’úsáid trí úsáid a bhaint as do léamha méadair. Taispeánann an difríocht idir do léamh reatha agus do léamh roimhe seo méid na n-aonad leictreachais a d'úsáid tú. Déanann an soláthróir é seo a iolrú faoi do tharaif chun na muirir ar do bhille a ríomh. Más mian leat tuilleadh a fháil amach faoi léamh méadair, tabhair cuairt ar an leathanach Do Mhéadar ar ár suíomh Gréasáin.

Táillí Eile: Ó am go ham d’fhéadfadh go mbeadh muirir eile infheidhmithe ar do bhille. D’fhéadfadh baint a bheith aige seo le míreanna cosúil le muirir oibreacha láithreáin a dhéanann ESB Networks ar do mhaoin. Mura bhfuil tú soiléir faoi aon mhuirear, ba cheart duit teagmháil a dhéanamh le do sholáthraí.

Tobhach PSO: Gearrann an Rialtas tobhach Oibleagáid na Seirbhíse Poiblí (PSO) ar gach custaiméir leictreachais deiridh agus tá sé deartha chun na costais bhreise a bhaineann le leictreachas a aisghabháil ó fhoinsí giniúna sonraithe, lena n-áirítear foinsí inbhuanaithe, inathnuaite agus dúchasacha

VAT: Cuirtear Cáin Bhreisluacha le costais do bhille ag ráta 13.5%.

Sonraí Teagmhála Soláthraí: Beidh sonraí teagmhála do sholáthraí ar an mbille. Má tá aon cheist agat faoi do bhille nó má tá aon deacrachtaí íocaíochta agat, ba cheart duit teagmháil a dhéanamh le do sholáthraí. Ba cheart go mbeadh do sholáthraí in ann cabhrú leat le haon cheisteanna a bhfuil tú ag fulaingt.

Faisnéis faoi Láimhseáil Gearán: Cuimseoidh an bille cur síos gairid ar nós imeachta láimhseála gearán do sholáthraí agus sonraí teagmhála gaolmhara. Cuirfidh sé béim freisin ar do cheart aon ghearán gan réiteach a thabhairt chuig an CRF. Le haghaidh tuilleadh faisnéise ar conas gearán a logáil leis an CRF, tabhair cuairt ar ár leathanach Déan Gearán.

Billí Gáis Nádúrtha

Faigheann mórchuid na gcustaiméirí bille gáis óna soláthróir uair amháin gach dhá mhí. Tá ceanglais áirithe curtha i bhfeidhm ag an CRF maidir leis an méid a chaithfidh soláthraithe a áireamh ar do bhille d’fhonn é a dhéanamh chomh soiléir agus chomh furasta a thuiscint agus is féidir. Ceanglaítear orthu faisnéis thábhachtach eile a áireamh freisin lena n-áirítear sábháilteacht, seirbhís do chustaiméirí agus gearán a dhéanamh.

Aithnímid go mbíonn sé deacair ar go leor custaiméirí a mbille gáis a thuiscint. Ar an ábhar sin tá cóip de bhille samplach thíos againn agus mínítear cuid de na príomhphíosaí faisnéise atá ar do bhille. Tá roinnt faisnéise breise againn faoin mbille samplach freisin chun cuid de na míreanna eile a gheobhaidh tú ar do bhille gáis a mhíniú.

Tá sé tábhachtach a thabhairt faoi deara nach mbeidh an fhaisnéis san áit chéanna leis an mbille samplach ag billí gach soláthróra.

Eolas Eile ar Do Bhille Gáis

Seo thíos míniú gairid ar chuid de na píosaí faisnéise eile a gheobhaidh tú ar do bhille gáis.

Buan-Mhuirir: gearrtar an muirear seo ar gach lá den tréimhse billeála. De ghnáth bíonn tréimhse billeála thart ar dhá mhí nó 60 lá, ach d’fhéadfadh sé seo a bheith éagsúil i gcúinsí áirithe.

Táillí Úsáide: Ríomhtar d’úsáid trí úsáid a bhaint as do léamha méadair. Taispeánann an difríocht idir do léamh reatha agus do léamh roimhe seo an méid gáis a d’úsáid tú i méadair chiúbach (m3). Déantar é seo a iolrú faoin bhfachtóir tiontaithe (féach an míniú thíos) chun an méid fuinnimh a úsáidtear in uaireanta cileavata (kWh) a ríomh. Déantar an uimhir seo a iolrú faoi ráta an aonaid gháis chun an muirear úsáide ar do bhille a ríomh.

Fachtóir Comhshó: Úsáidtear an fachtóir tiontaithe chun toirt an gháis a úsáidtear (m3) a thiontú go luach fuinnimh an gháis (kWh). Athraíonn an fachtóir tiontaithe bunaithe ar ábhar fuinnimh an gháis sa líonra. D’fhéadfadh go n-athróidh cion fuinnimh an gháis ag brath ar an áit as a dtagann sé, agus sin an fáth go bhféadfadh difríochtaí a bheith sa fhachtóir tiontaithe ó bhille go bille. Tá Gas Networks Ireland freagrach as an bhfachtóir tiontaithe a ríomh agus cuireann siad an fhaisnéis seo ar aghaidh chuig soláthraithe a úsáideann í agus billí custaiméirí á ríomh.

Táillí Eile: Ó am go ham d’fhéadfadh go mbeadh muirir eile infheidhmithe ar do bhille. D’fhéadfadh baint a bheith aige seo le míreanna cosúil le muirir oibreacha láithreáin a dhéanann Gas Networks Ireland ar do mhaoin. Mura bhfuil tú soiléir faoi aon mhuirear, ba cheart duit teagmháil a dhéanamh le do sholáthraí.

Cáin Charbóin: Tugadh an Cháin Charbóin isteach i mBealtaine 2010 agus baineann sí le gach soláthar gáis nádúrtha do chustaiméirí.

VAT: Cuirtear Cáin Bhreisluacha le costais do bhille ag ráta 13.5%.

Sonraí Teagmhála Soláthraí: Beidh sonraí teagmhála do sholáthraí ar an mbille. Má tá aon cheist agat faoi do bhille nó má tá aon deacrachtaí íocaíochta agat, ba cheart duit teagmháil a dhéanamh le do sholáthraí. Ba cheart go mbeadh do sholáthraí in ann cabhrú leat le haon cheisteanna a bhfuil tú ag fulaingt.

Faisnéis faoi Láimhseáil Gearán: Cuimseoidh an bille cur síos gairid ar nós imeachta láimhseála gearán do sholáthraí agus sonraí teagmhála gaolmhara. Cuirfidh sé béim freisin ar do cheart aon ghearán gan réiteach a thabhairt chuig an CRF. Le haghaidh tuilleadh faisnéise ar conas gearán a logáil leis an CRF, tabhair cuairt ar an gcuid Déan Gearán ar ár suíomh Gréasáin.

Ráitis PAYG / Réamhíocaíochta

Má tá méadar Íoc Mar a Úsáidtear (PAYG) agat nó rialtóir buiséid (ar a dtugtar méadar réamhíocaíochta uaireanta), ní bhfaighidh tú bille gach dhá mhí cosúil le mórchuid na gcustaiméirí.

Gheobhaidh custaiméirí ar mhéadair PAYG nó rialaitheoirí buiséid ráitis óna soláthróir uair sa bhliain ar a laghad. Tá go leor den fhaisnéis chéanna sa ráiteas seo atá ar áireamh i mbille custaiméirí agus soláthraíonn sé faisnéis úsáideach faoin méid fuinnimh a d’úsáid an custaiméir.

Sa chás go bhfuil custaiméir ag aisíoc fiach gheobhaidh siad ráiteas ón soláthróir trí huaire sa bhliain ar a laghad. Taispeánfaidh an ráiteas an leibhéal tomhaltais, fiachas gan íoc, aisíoc fiach agus íocaíochtaí a rinneadh.

Conas Beart Níos Fearr a Fháil

A bhuíochas le hiomaíocht a thabhairt isteach, tá go leor soláthróirí sna margaí leictreachais agus gáis nádúrtha. Tá soláthróir fuinnimh a athrú saor in aisce agus éasca a dhéanamh. Níos fearr fós, is féidir le soláthróir fuinnimh a athrú airgead a shábháil duit.

Má tá tú ag smaoineamh ar sholáthraí a athrú, ansin tá faisnéis úsáideach againn maidir le lascadh agus faoi conas láithreáin ghréasáin creidiúnaithe comparáide praghsanna a úsáid chun na margaí is fearr a fháil. Chun tuilleadh a fháil amach faoi conas an margadh is fearr a fháil duit, tabhair cuairt ar ár leathanach Soláthraí Athraithe.

Deacracht Ag Íoc Do Bhillí

Bíonn sé deacair ar go leor custaiméirí a gcuid billí a íoc ag am amháin nó ag am eile. Má tá deacrachtaí agat ar chúis ar bith, ba cheart duit teagmháil a dhéanamh le do sholáthraí a luaithe is féidir.

Maidir le custaiméirí a bhfuil deacrachtaí acu a gcuid billí a íoc tá struchtúir i bhfeidhm againn chun cabhrú le custaiméirí dul ar ais ar an mbóthar ceart. Ní fhéadfaidh dícheangal tarlú ach mar rogha dheiridh do chustaiméirí a bhfuil deacrachtaí airgeadais acu.

Éilímid go mbeidh foireann oilte ag soláthraithe, a dhéileálfaidh le do chás go báúil. Ní mór do sholáthraithe pleananna íocaíochta praiticiúla a shocrú chun cabhrú le custaiméirí a bhfuil riaráistí tógtha acu. Caithfidh aon socruithe aisíocaíochta cúinsí an chustaiméara a chur san áireamh agus caithfidh siad a bheith réasúnta agus inacmhainne.

Gníomhaireachtaí Tacaíochta

Má tá deacrachtaí airgeadais agat, tá roinnt eagraíochtaí ann a d’fhéadfadh cabhrú leat.

Is í an tSeirbhís Comhairle agus Buiséadaithe Airgid (MABS) seirbhís comhairle airgid an Stáit, a threoraíonn daoine trí dhéileáil le fadhbanna fiachais. Má tá fiacha faidhbe ort, nó má bhraitheann tú go bhfuil do chuid fiacha i mbaol a bheith ina bhfadhb, ansin is féidir leo cabhrú leat. Reáchtálann MABS Líne Chabhrach (0761 07 2000, Luan go hAoine, 9rn go 8in) agus oibríonn sé ó níos mó ná 60 áit ar fud na tíre. Chun tuilleadh a fháil amach faoi MABS, tabhair cuairt ar a suíomh Gréasáin.

Mar chuid den Phacáiste Sochair Teaghlaigh, d’fhéadfadh go mbeadh roinnt custaiméirí i dteideal tacaíochta chun a gcuid billí leictreachais nó gáis a íoc. Íoctar an liúntas mar chreidmheas míosúil ar bhille custaiméara nó go díreach leis an gcustaiméir. Le tuilleadh sonraí a fháil maidir leis an bPacáiste Sochair Teaghlaigh, lena n-áirítear an gcáilíonn tú, tabhair cuairt ar shuíomh Gréasáin na Roinne Gnóthaí Fostaíochta agus Cosanta Sóisialta.

Conas Lúide Fuinneamh a Úsáid

Trí bheith tíosach ar fhuinneamh is féidir leat airgead a shábháil ar do bhillí leictreachais agus gáis. Tá Údarás Fuinnimh Inbhuanaithe na hÉireann (SEAI) ann chun cabhrú le gach custaiméir fuinnimh a éifeachtúlacht fuinnimh a fheabhsú.

Tairgeann SEAI deontais fuinnimh tí freisin ar féidir leo cuid den chostas a bhaineann le do theach a dhéanamh níos compordaí agus níos tíosaí ar fhuinneamh a chlúdach. Tá deontais SEAI ar fáil le haghaidh raon beart, lena n-áirítear insliú áiléir agus balla, uasghrádú ar chórais téimh agus téamh gréine.

Is féidir leat tuilleadh faisnéise a fháil ar conas is féidir leat d’éifeachtúlacht fuinnimh a fheabhsú chomh maith le faisnéis a fháil faoi na deontais atá ar fáil trí chuairt a thabhairt ar shuíomh Gréasáin SEAI.

Glaoigh orainn

Tá a fhios againn go bhféadfadh billí a bheith mearbhall. Táimid anseo chun cabhrú leat, mar sin má tá ceisteanna agat faoi aon cheann de na míreanna a luaitear ar an leathanach seo, bíodh drogall ort teagmháil a dhéanamh le Foireann Cúraim Custaiméirí CRU.

Chun na bealaí éagsúla chun teagmháil a dhéanamh linn a fheiceáil, chun a fháil amach conas, tabhair cuairt ar leathanach na Foirne Cúraim Custaiméirí.